Rondje Midden-Nederland op de fiets

door Ruud

In 2005 hadden we twee weken meivakantie en konden een flinke fietstocht te maken. Halverwege wilden we enkele dagen in Snelrewaard zijn voor een familieweekend, daar hebben we onze route dan ook omheen gepland. We fietsten via de Veluwe naar de Betuwe, Rivierenland, het Groene Hart en vervolgens het Gooi en ons ‘eigen’ Eemland. Bas (7) fietste voor de eerste keer zelf  Daan (3) ging mee in de fietskar.

Prehistorische akkers

30 april – van Hoogland naar Otterlo (38 km)

We ‘ontvluchten’ de rommelmarkt en andere oranje-festiviteiten en fietsen aan het einde van de ochtend Hoogland uit, in oostelijke richting. We zijn met z’n vijven; Karin (de zus van Sandra) fietst ook een paar dagen mee. Bij Lunteren liggen de ‘Celtic Fields’. Dit zijn sporen van prehistorische akkers, die vanuit de lucht mooi zichtbaar moeten zijn. Wat vanaf de grond te zien is, is de ‘Germaanse Put’. De kuil werd 300 jaar voor Christus al gebruikt als waterbron. Vandaag is het een geweldig speelplekje voor Bas en Daan.

Vanwege het 1150-jarig bestaan. is het is een gekkenhuis in Otterlo. Lastig voor Bas; hij heeft een nieuwe fiets en kan nog niet goed op- en afstappen. We kamperen op het mooie natuurkampeerterrein van camping Beek & Hei.

Mooi stukje Nederland

1 mei – van Otterlo naar Achterberg (41 km)

Het eerste deel van de dag fietsen we door het Nationale Park De Hoge Veluwe; één van de oudste en grootste nationale parken in Nederland. Het is prachtig fietsen door de 5.500 hectare bos, heide, vennen en stuifzand. Bas kan vooral de kleine bochtige en heuvelachige paadjes erg waarderen. Daan slaapt lang en krijgt maar weinig van dit mooie stukje Nederland mee. Bij Schaarsbergen gaan we het park weer uit.

Het is echt superweer vandaag. We zijn dan ook niet de enige fietsers; het is erg druk met dagjesmensen. Onderweg genieten we van lekker ijs en leuke speelplekjes voor de mannekes. We kunnen de nodige hagedissen bewonderen en een hazelworm. Door het bos rijden we naar Wolfheze en Bennekom. Dan wordt het landschap weer meer open: de Gelderse Vallei.

We kamperen in Achterberg, vlakbij Rhenen. Een heel rustig plekje, met skelter, tractor en ijsjes. Vlak achter de camping is een ooievaarsnest en de ooievaars komen op ons veld fourageren. Daan tuurt zo geconcentreerd door de verrekijker naar de vogels, dat hij uiteindelijk in de sloot belandt.

Overdekte speeljungle

2 mei – dagje Dierenpark Rhenen (16 km)

De tent blijft een dagje staan en we gaan naar Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Dit blijkt een goede keuze te zijn op deze regenachtige dag. Het berenbos, de reigerkolonie, de apen… En natuurlijk de overdekte speeljungle RavotAapia en de zeeleeuwenshow. Een geslaagd uitje, met na afloop pannenkoeken in een pannenkoekenrestaurant.

Op de terugweg naar Achterberg brengen we een bezoek aan de erebegraafplaats. Op 10 mei 1940 viel het Duitse leger Nederland binnen. Vijf dagen felle strijd volgden. De Grebbeberg was het toneel van de felste gevechten. De 380 Nederlandse militairen die hierbij sneuvelden, hebben een laatste rustplaats gevonden op deze erebegraafplaats. Een indrukwekkende plaats die, begrijpelijk, bij Bas de nodige vragen oproept.

Fruitbomen in bloei

3 mei – van Achterberg naar Culemborg (48 km)

Aan de zuidoostkant van de Grebbeberg, langs de Neder-Rijn, ligt een bijzonder natuurgebiedje: De Blauwe Kamer. In dit rivieroeverreservaat, dat geregeld overstroomt, leven ondermeer vogels als visarend, ijsvogel, kwartelkoning, aalscholver en vele soorten steltlopers en ganzen. We hebben ons er op verheugd om hier weer eens naar toe te gaan. In de stromende regen vanochtend is het ook best mooi, maar toch anders…

We volgen een rustig paadje langs de Neder-Rijn en fietsen de Betuwe in. In Lienden gaan we aan de koffie met appelgebak en drogen weer een beetje op. De rest van de dag blijft het redelijk droog. We fietsen over de Rijndijk en hebben zo een prachtig zicht over het water en de Betuwe. Het is de perfecte periode om in de Betuwe te fietsen: alle fruitbomen staan in bloei en de bermen staan vol met fluitekruid en boterbloemen. Het is erg vogelrijk, we zien ondermeer grutto’s, scholeksters, nijlganzen, torenvalkjes, grauwe ganzen, ooievaars, kuifeenden en kieviten.

We kamperen op een mooi SVR-campinkje aan de noordkant van Culemborg. We worden vol bewondering ontvangen; veel gasten hebben zich door de regen naar huis laten jagen. Het is weer een prima plekje, de jongens kunnen naar hartelust spelen.

De Nieuwe Hollandse Waterlinie

4 mei – van Culemborg naar Snelrewaard (42 km)

Met het pontje steken we de Lek over. Langs de noordkant van het water fietsen we, in regenpak, in westelijke richting over de dijk. Het gebied waardoor we fietsen, maakte deel uit van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Een ingenieuze verdedigingslinie, van de Zuiderzee tot de Biesbosch, bestaande uit rivieren, plassen, forten en schansen. We passeren verdedigingswerken zoals Fort Snel, Fort Honswijk en Fort Het Werk.

Uiteindelijk is het het grootste deel van de dag droog. Het is prachtig fietsen; de karakteristieke huizen langs de dijk, de bloesem en de vele vogels. Via Nieuwegein-Zuid rijden we naar het centrum van IJsselstein, waar we ons zelf trakteren op koffie met appeltaart.

We volgen de Hollandse IJssel. Het landschap verandert; het is agrarisch gebied, open, een beetje saai. Montfoort – Oudewater – Snelrewaard. De komende dagen kamperen we met 10 familieleden op natuurcamping De Boerderij, aan het riviertje de Lange Linschoten. Een wat rommelige boerencamping, maar erg gemoedelijk en geweldig voor de kinderen. Ze mogen direct helpen met de dieren te voeren en kunnen hutten bouwen in de stal.

Zwaar genoeg bevonden

5 mei – ommetje Ouderwater (10 km)

We maken een fietstochtje naar het mooie stadje Oudewater. Een groot deel van de binnenstad van Oudewater is beschermd stadsgezicht. Daar middenin ligt de beroemde Heksenwaag. Het historische gebouw is nu een klein museum, waar we een expositie over driehonderd jaar heksenvervolging bekijken. Natuurlijk moeten we ons laten wegen op de uit 1482 stammende waag. We worden zwaar genoeg bevonden en krijgen een Certificaet ter weging als bewijs mee. Best aardig hoor, maar waarom dit zo’n belangrijke toeristische trekpleister is?

Verder doen we vandaag niet zo veel. Beetje luieren, wassen en lezen. Bas en Daan en hun nieuwe vriendjes zijn niet uit de stallen weg te slaan en hebben het hier geweldig naar hun zin. Er zijn koeien, varkens, geiten, schapen en kippen. Ze mogen kijken bij het melken en meerijden op de tractor. Het weer is vandaag redelijk met zo nu en dan wat regen.

Pittoresk

6 mei – ommetje Linschoten – Woerden (25 km)

Ook vandaag brengen we grotendeels op de camping door. Vanmiddag een fietstochtje naar ondermeer het pittoreske Linschoten en naar Woerden.

Meest luxueuze kasteel

7 mei – dagtochtje Haarzuilens (38 km)

In de regen fietsen we naar Haarzuilens, voor een bezoek aan Kasteel De Haar. Kasteel de Haar is het grootste en meest luxueuze kasteel in Nederland. Het Middeleeuwse huis De Haar werd in de loop van de veertiende eeuw gesticht op een hoger gelegen stroomrug langs een dode arm van de Rijn. Ruim 100 jaar geleden werd het gerestaureerd en gedeeltelijk herbouwd. Het is absoluut de moeite waard. Het kasteel kan je alleen met een rondleiding bezoeken; helaas mogen kleine kinderen niet mee. Sandra en Daan wandelen daarom daar het park en bezoeken de prachtige kapel.

Vanavond eten we in restaurant De Waeghals in Oudewater.

Warm en droog in de fietskar

8 mei – van Snelrewaard naar Wilnis (28 km)

Vandaag trekken we weer verder. We pakken onze spullen en tent in en stappen rond het middaguur op de fiets; we zijn weer met z’n viertjes. Net als de afgelopen dagen is het koud voor de tijd van het jaar (een graad of 8) en er staat een harde wind. Het is afwisselend strakblauw en heel donker en we krijgen wat korte hevige buien op ons hoofd. Daan wil tijdens onze pauzes nauwelijks uit de fietskar, hij vindt de wind erg vervelend. In zijn kar is lekker warm en droog en hij kan er fijn boekjes lezen.

Via het riviertje De Meije fietsen we naar de Nieuwkoopse plassen. Echt prachtig en vogelrijk. Eigenlijk wilden we helemaal om de Nieuwkoopse plassen heen fietsen, maar daar zien we met deze harde tegenwind vanaf. Vlak voor Wilnis ligt, in een wilgenbosje midden in de polder, natuurcampinkje De Amstelkade. Een erg mooi plekje! Evenals de kinderboerderij en het restaurantje wordt de camping gerund door verstandelijk gehandicapten. Bij de tent mogen we een vuurtje maken en dat laten we ons geen twee keer zeggen!

Met zaklamp de bunker in

9 mei – van Wilnis naar Huizen (47 km)

Bas en Daan vermaken zich de hele ochtend in de speeltuin en de kinderboerderij. Rond het middaguur zitten we op de fiets, met de wind in de rug vandaag. Daan slaapt weer binnen vijf minuten. Door de polder fietsen we naar Wilnis – Vinkeveen – Vinkeveense Plassen. Het is wederom prachtig en rustig fietsen hier. Nederland heeft toch nog veel mooie plekjes! Een bunker in de buurt van Vreeland is een prima pauzeplekje. Bas en Daan gaan met de zaklamp naar binnen en vinden het reuze spannend.

Natuurgebiedje Spiegelplas is ook weer zo’n verrassend plekje. Het natuurgebied grenst aan de Spiegel- en Blijkpolder en is ontstaan door veenwinning en later zandwinning. De oevers van de Spiegelplas zijn begroeid met riet en moerasbos en we zien er ondermeer een aantal visdiefjes. Tot groot genoegen  van Bas wordt het weer bosrijker; hij vindt dat we nu wel genoeg polder hebben gezien. We overnachten op een camping tussen Huizen en Blaricum.

Klim- en klauterbomen

10 mei – van Huizen naar Hoogland (50 km)

De laatste vakantiedag alweer. Er staat een flinke wind, zo nu en dan vallen er wat spatjes, maar het is prima fietsweer. We rijden eerst weer naar Naarden Vesting. Naarden is een van de vijf vestingsteden van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het gold als een strategische voorpost aan de route naar Amsterdam. De stad heeft een vijfhoekige omwalling met zes bastions. In de stad is veel te vinden wat aan het militaire verleden herinnert. We beperken ons vandaag tot een wandeling en een speelplek langs de verdedigingswerken. Best indrukwekkend, die enorme muren, wallen en bunkers.

Via de Zuiderzeeroute fietsen we weer richting Huizen en het Gooimeer. We hebben geen haast om naar huis te gaan, dus we pauzeren uitgebreid bij een zandstrandje met mooie klim- en klauterbomen. Het is altijd weer leuk om te zien. Op een goede speelplek is alle vermoeidheid vergeten en wordt er gerend, gesprongen en geklauterd. Daan heeft net een tijd liggen slapen in de fietskar en heeft ook energie voor tien.

Via Eemnes en Eembrugge komen we weer in onze ‘eigen’ Eempolder. De kieviten en grutto’s maken een herrie van jewelste en vliegen rakelings over onze hoofden. Echt genieten is dit! Langs de Eem is het zoals gewoonlijk heerlijk rustig fietsen. Uiteindelijk krijgen we toch nog wat regenbuitjes, dus de regenbroeken blijven in de buurt. En dan zit het er weer op. Bas fietst een straatje om zodat hij vijftig kilometer op de teller heeft staan, een nieuw record voor hem. Ondanks het herfstachtige weer, was het weer een geslaagde vakantie!