Langs de Noord- en Waddenzee

door Ruud

Wat is ons eigen landje toch een geweldig fietsland. In 2012 fietsen we in 2 weken een stuk van de Noordzee- en de Waddenzeeroute, met ondermeer Texel en Vlieland. Duinen, polders, vergezichten, en ook nog eens heerlijk weer.

December 2020: we zijn de website aan het ombouwen – daarom is dit reisverslag nog niet compleet. Nog even geduld.

Hoogste punt van de Utrechtse heuvelrug

3 juli – van Hoogland – Bunnik (34 km)

De afgelopen dagen was het tropisch in Nederland, dat belooft wat de komende 2 weken. Aan het einde van de ochtend stappen we op de fiets. We fietsen om Amersfoort heen, via de Treek, richting Austerlitz. Ruud en de jongens (nu 10 en 15) zijn weer/nog in de ban van het geocachen, dus we rijden ‘op de GPS’. Lekker, om weer op fietsvakantie te zijn!

De Pyramide van Austerlitz ligt op het hoogste punt van de Utrechtse Heuvelrug. De piramide en de obelisk werden in 1804 gebouwd, als eerbetoon aan Napoleon Bonaparte. Natuurlijk gaan we even naar boven en gaan de jongens de grote speeltuin in. Dat de regen inmiddels met bakken uit de lucht valt, lijken ze alleen maar leuk te vinden.

Onze eindbestemming van vandaag is SVR-camping De Boomgaard in Bunnik. Hier waren we 5 jaar geleden ook al eens. In de schuur staat een TV, en de jongens kunnen nog net de tweede helft van de voetbalwedstrijd Engeland – Duitsland kijken. Want ja, het WK voetbal is aan de gang, en dat zullen we weten. Later op de avond volgt Paraguay – Spanje.

Aardbeien en kersen

4 juli – van Bunnik naar Snelrewaard (52 km)

Met prachtig weer fietsen we door de bossen naar Rhijnauwen. Het is mooi fietsen hier en er zijn veel geocaches te vinden. Bij Fort Rhijnauwen drinken we koffie en eten pannenkoeken met aardbeien. We hebben het vakantiegevoel al helemaal te pakken!

In de Utrechtse binnenstad is een triathlon aan de gang, en zijn veel straten afgezet. Dat betekent een flink stuk lopen voor ons. Via De Meern rijden we het Groene Hart in. Leuke weggetjes om te fietsen. Bij een boomgaard kopen we aardbeien en kersen, heerlijk.

Via Haarzuilens, Woerden en Linschoten fietsen we naar Snelrewaard. Hier vinden we aan het einde van de middag een plekje op natuurkampeerterrein De Oude Boomgaard, gelegen aan de Lange Linschoten. Een paar jaar geleden waren we een paar dagen op de buur-camping. Leuke omgeving!

WK voetbal in de hooischuur

5 juli – van Snelrewaard naar Alphen a/d Rijn (30 km)

We slapen uit en doen rustig aan. We willen naar Den Haag om vrienden te bezoeken, maar hebben besloten om daar vanaf hier twee dagen de tijd voor te nemen. Dat worden dus twee korte fietsdagen, en lekker veel geocaches. Het is vandaag een stuk frisser dan gisteren en er staat een stevige wind. We fietsen via het mooie stadje Oudewater door de polder naar Waarder, Nieuwerbrug en Fort Wierickerschans.

Het is een ontspannen fietsdagje. Al om 15 uur zijn we op camping Polder Flora bij Alphen aan de Rijn. Een best mooi campinkje, maar wel erg dichtbij de snelweg en onder de aanvliegroute van Schiphol. Een hooischuur biedt plaats aan een TV voor de ‘broodnodige’ WK-wedstrijden voetbal. Ach ja. We doen boodschappen bij de supermarkt in de buurt, verder doen we niet meer zoveel vandaag.

Echt Hollands landschap

6 juli – van Alphen a/d Rijn naar Den Haag (41 km)

Prachtig fietsweer, prachtige omgeving. Ja, wij houden wel van het Groene Hart, het échte Hollandse landschap. Vandaag veel tuinbouw: kassen, kwekerijen. En ook hier liggen weer de nodige geocaches verstopt. Vooral Ruud en Daan zijn heel gemotiveerd om zo veel mogelijk caches te vinden. Bas en ik wachten meestal even lekker in het zonnetje:-)

Na de lunchpauze helaas een lekke band. Een 5 minuten later opnieuw. Ai. De hieldraad van de buitenband blijkt stuk te zijn en prikt in de binnenband. Het valt nog niet mee om dat te verhelpen. We hebben niets bij ons waarmee we de hieldraad kunnen afknippen en afplakken met tape werkt niet. Ruud gaat op de fiets bij een aantal boerderijen langs en vindt uiteindelijk iemand die ons een bruikbaar tangetje kan lenen. Ook weer opgelost.

Aan het einde van de middag arriveren we in Den Haag bij wereldfietsers Dick en Els, waar we vannacht logeren. We eten gezellig samen en natuurlijk moet er voetbal worden gekeken. Het is alweer een tijdje geleden dat we elkaar hadden gezien, dus er is genoeg bij te praten. We hebben een leuke avond!

Visje eten in Scheveningen

7 juli – van Den Haag naar  Katwijk (37 km)

Het is al rond het middaguur als we afscheid nemen van Dick en Els en weer op de fiets stappen. We rijden via Wateringen de zuidkant van Den Haag naar Kijkduin. Het is hier nog verbazingwekkend rustig fietsen, dat hadden we niet verwacht. Via de ambassadewijk (die tot de verbeelding spreekt van de jongens) fietsen we naar Scheveningen. Tijd voor een lekker visje.

Het is weer mooi fietsen vandaag. Prachtig weer, leuke route door de duinen, helemaal goed. We picknicken bij een duinwatertje in de omgeving van Wassenaar. Aan het einde van de middag zetten we de tent op bij camping Zuidduinen in Katwijk aan Zee. Een grote en drukke camping, maar we hebben begrepen dat de volgende camping nog ‘erger’ is, dus we blijven hier. We koken snel een warme maaltijd en daarna gaan we naar het strand, dat ligt direct naast de camping. Hier is het inmiddels heerlijk rustig!

‘Ik kan wel 100 km fietsen’

8 juli – van Katwijk naar Heemskerk (57 km)

Om 8 uur zweten we onze tent al uit, het belooft weer een warme dag te worden! Bas en Daan halen verse broodjes bij de kampwinkel. Ontbijten, inpakken, de routine zit er alweer goed in. We fietsen vrijwel de hele dag door de duinen. Heuveltje op, heuveltje af. Zwaar voor Daan? “Nee joh, ik kan wel 100 kilometer fietsen!” Dat is de ware spirit!

Noordwijk, Noordwijkerhout, richting Zandvoort. Bij Langevelderslag eten we appeltaart en vermaken de jongens zich in de leuke speeltuin. Bloemendaal, Santpoort, Driehuizen. Bij Velsen steken we over met het pontje. Ons einddoel voor vandaag is het natuurkampeerterrein bij Heemskerk. Het is een groot terrein, met klimbomen en een flink speelveld; dat bevalt de jongens wel.

Over twee dagen willen we op Texel zijn. Van andere fietsers krijgen we het dringende advies om een camping te reserveren, het schijnt er nogal vol te zijn. En dat blijkt inderdaad. We bellen vanavond een aantal campings, en pas de achtste (!) heeft plek voor ons. Dat is nu dus ook geregeld.

Door de duinen

9 juli – van Heemskerk naar St. Maartenvlotbrug (48 km)

Een hete dag. Het is mooi fietsen door de duinen, waar we onderweg een aantal geocaches zoeken. We lunchen uitgebreid op een terras. Via Petten arriveren we in de loop van de middag in St.Maartenvlotbrug. We vinden een prima camping, met supermarkt, snackbar en speeltuin. Het leven is goed.

TV in de schapenschuur

10 juli – van St. Maartenvlotbrug naar Texel (33 km)

Met prachtig weer fietsen we naar Den Helder. Al rond het middaguur rijden we de veerboot op. Het is maar een korte overtocht, zo’n 20 minuten later zijn we al in Den Hoorn op Texel. Ons boerencampinkje voor de komende dagen ligt tussen Den Hoorn en Den Burg. Lekker klein en rustig, een picknicktafel naast de tent en een trampoline voor de jongens. Vanmiddag verkennen we het dorp en de omgeving.

De boer heeft speciaal voor het WK een TV in de schapenschuur gezet. Vanavond de troostfinale tussen Duitsland en Uruguay.

Relaxen en ijsjes eten

11 juli – dagje Texel (18 km)

Het is wederom prachtig weer, dus we fietsen naar het strand voor een paar uurtjes relaxen, spelen en ijsjes eten. Op de terugweg doen we bij een restaurant met speeltuin nogmaals.

Vanavond zien we Nederland van Spanje verliezen in de WK-finale. Helaas!

Veel krabben

12 juli – dagtocht Cocksdorp (49 km)

Vanochtend in de regen en met tegenwind op de fiets naar Cocksdorp. Hier doen we mee aan  een sleepnettenexcursie, georganiseerd door EcoMare. Erg leuk. De kinderen slepen de netten door het water en daarna wordt de inhoud geanalyseerd. Garnalen, sprotjes, platvisjes en veel krabben. Ze sluiten af met een krabbenrace op het strand.

Via de oostkant fietsen we terug naar Den Hoorn – met regelmatig een koffie/taart/ijs tussenstop vanwege de regen.

Leuk en stoer tochtje

13 juli – van Texel naar Vlieland (29 km)

Aan het einde van de ochtend pakken we alle spullen weer in. Onze eerste stop is het schipbreuk- en juttersmuseum. Een leuke plek om een uurtje rond te kijken. Daarna fietsen we via de duinen  naar het veerhaventje bij Cockdorp.

We nemen vanaf hier de boot naar Vlieland. Geen grote ferryboot zoals die tussen de eilanden en het vaste land vaart, maar een kleine boot voor zo’n 20 mensen, vooral fietsers. We zien zeehonden onderweg.

Een half uur later zijn we op Vlieland. Het westelijke deel van het eiland is een grote zandbak en militair oefenterrein. Hier mag en kun je niet fietsen. De ‘Vliehorst Express’, een soort rupsvoertuig, staat al klaar om ons en de fietsen te vervoeren. Een leuk en stoer tochtje. Daarna nog een kwartier fietsen en we zijn op natuurkampeerterrein Lange Paal. Prima plek!

H2 titel

14 juli – dagje Vlieland (23 km)

15 juli – van Vlieland naar St. Annaparochie (40 km)

16 juli – van St. Annaparochie naar Groningen (103 km)