• swap oostenrijk 2013-03

Wandelen in Oostenrijk 2013 - reisverslag

Dinsdag 30 juli 2013
Met de trein naar Mayrhofen

We gaan weer bergwandelen in Oostenrijk! De nachttrein brengt ons naar München. Vanaf daar nemen we de EC naar Jenbach, en dan is het nog een stukje met de Zillertalbahn naar Mayrhofen. En daar komen we om 10 uur aan; heerlijk uitgerust en al halverwege onze boeken. Het was een heel voorspoedige reis.

zillertal dag1 trein

Stempelkaart
Vanaf het station is het twintig minuten lopen naar de camping. Wat een volle boel! Dit is niet echt een camping om langere tijd te zijn, we staan er hutje mutje. Vandaag doen we niet zo veel. Tent opzetten, beetje lezen en zwemmen en ’s middags wandelen we het dorp in. Mayrhofen is een behoorlijk grote plaats, met veel souvenir- en sportwinkels en terrasjes. Bij de VVV halen we een stempelkaart: Daan (11) wil de komende wken graag weer stempels verzamelen bij hutten en top-kruizen.

zillertal dag1 campingzillertal dag1 zwembad

Woensdag 31 juli
Van Finkenberg naar Gamshütte (1921m)

Op pad voor onze driedaagse inlooptocht! We pakken de rugzakken in en nemen vanaf het station in Mayrhofen de bus naar Finkenberg, een kwartiertje rijden verderop. Dat scheelt heel wat kilometers lopen over een saaie weg. Via een slingerend pad door een naaldbos maken we onze eerste hoogtemeters. 1100 meter gaan we vandaag omhoog, dat is weer even wennen. Het is een warme dag, dus we zijn blij met de schaduw van het bos.

zillertal dag2 boszillertal dag2 uitzicht

Gezellige sfeer
In ongeveer 4,5 uur leggen we de route af naar de Gamshütte. Het is een vrij kleine hut, en alle slaapplekken zijn bezet. Het was geen overbodige luxe dat we slaapplaatsen hebben gereserveerd. Leuk om weer in een hut te zijn; de typische sfeer, de gezelligheid, de grote borden spaghetti. En ach, dat gesnurk op de slaapzaal… daarvoor hebben we oordopjes meegenomen.

zillertal dag2 bergenzillertal dag2 hut

Donderdag 1 augustus
Dagtocht Grienbergspitze (2765m)

Vandaag staat een dagtocht naar de Grienbergspitze op het programma. Een flinke klim ('nur für Geübte'). Maar ook Daan ziet het zitten, want deze klim levert een stempel op, en de stempelkaart moet natuurlijk wel vol.

zillertal dag3 landschapzillertal dag3 mannen

zillertal dag3 rotsen

Klauteren op rots
Het is prachtig weer. Vlak boven de hut zijn de laatste bomen; daarna komen we boven de boomgrens. Het eerste deel is prima wandelbaar; we gaan zigzaggend omhoog. Halverwege binden we de stokken aan de rugzakken en wordt het meer klauteren op rots (klim van 1e categorie). Voor de zekerheid doet Daan een klimgordel om en zekert Ruud hem van bovenaf. Een leuke berg!

zillertal dag3 grienbergspitzezillertal dag3 daan

Kaiserschmarrn
Na ruim 4 uur bereiken we de top. De eerste top, want er is nog een tweede top, een uur verder. Dat is voor ons vandaag teveel van het goede. We eten een broodje en dalen weer af. Rond 16 uur zijn we terug bij de hut, waar we nog even heerlijk genieten van de zon en van een portie Kaiserschmarrn. Bas vermaakt zich de rest van de dag met de hutten-gitaar, Daan speelt eindeloos potjes Uno. Lekker dagje!

zillertal dag3 topzillertal dag3 bordje

Vrijdag 2 augustus
Van Gamshütte (1921m) naar Mayrhofen

Vandaag dalen we weer af naar Mayrhofen. We kiezen een andere route dan eergisteren. Via leuke zigzag-paadjes door naaldbos komen zijn we na 3 mooie wandel-uurtjes weer bij de doorgaande weg. De inlooptocht ging prima; overmorgen starten we onze lange tocht door dit mooie gebied! In afwachting van de bus, eten we lekkere apfelstrudel bij een restaurantje. De bus brengt ons rond het middaguur weer naar Mayrhofen. Wat een hitte, het is ruim 40 graden! We doen snel wat boodschappen en gaan dan zo snel mogelijk naar de camping. Met deze temperatuur willen we maar één ding: naar het zwembad. ’s Avonds eten we wienerschnitzels op het terras van de camping.

zillertal dag4 afdaling

zillertal dag4 boszillertal dag4 dal

Zaterdag 3 augustus
Dagtocht Ahorn-gebied

Wederom een hete dag. Geen dag dus om in het dal te blijven. We wandelen naar Mayrhofen en gaan met een van de kabelbanen (Ahornbahn) omhoog, tot 1965 meter. Het scheelt al snel een graag of tien, erg fijn! Hoewel het hier mooi is, is wel een erg toeristisch gebiedje, zo boven aan de kabelbaan.

zillertal dag5 pauzezillertal dag5 top

Filzerkogel
We wandelen een stuk en ‘beklimmen’ de Filzerkogel: in de file een bergje ophobbelen. Daarna zitten we nog even met onze voeten in Ahornsee. Dat kinkt heel wat, maar is gewoon een aangelegde vijver voor de toeristen.

zillertal dag5 soepzillertal dag5 skiwasserzillertal dag5 strudel

Noodweer
Aan het einde van de middag gaan we weer met de kabelbaan naar het dal. We doen de laatste boodschappen voor onze lange huttentocht. Vanavond vroeg de tent in: zware regen en onweer. Na een paar uur regen staat het veld blank. Onze tent kan best wel wat hebben, maar hier zijn de grondzeiltjes toch niet helemaal tegen bestand. Ook onze al ingepakte rugzakken in de buitentent liggen in het water, balen. Rond middernacht stopt het met regenen en gaan we slapen. Morgen zien we wel verder.

Zondag 4 augustus
Van Schlegeis (1800m) naar Friesenberghaus (2495m)

Vandaag gaan we echt op pad! Maar eerst moeten we wachten tot o.a. de tent en de matjes weer droog zijn; deze blijven de komende tien dagen in de opslag van de camping. Aan het einde ban de ochtend nemen we vanuit Mayrhofen de bus naar het Schlegeis stuwmeer op 1800 meter, een ritje van een uur. Mooi hier! We eten nog even een apfelstrudel in het restaurantje en dan beginnen we aan onze wandeling naar boven.

zillertal dag6 bergenzillertal dag6 schlegeis

Bruine beekjes
Ondanks de hoogte is het warm, broeierig warm. Via een goed begaanbaar paadje gaan we de berg op. Zo nu en dan wat bomen, snelstromende riviertjes, watervalletjes en bruggetjes, het is leuk wandelen. En dan trekt de lucht snel dicht. Liepen we eerst nog te zweten,  even later lopen we in onze regenpakken in de hevige regen en hagel. Het onweert (gelukkig ver weg) en het is bar koud. De paadjes zijn veranderd in bruine beekjes. Bas en Daan genieten; dit is een stoere wandeling!

zillertal dag6 uitzichtzillertal dag6 water

Spaghetti
Rond 16 uur bereiken we de hut, het Friesenberghaus, op bijna 2500 meter hoogte. De warme chocomelk en de spaghetti laten zich goed smaken. De avond is weer prachtig zonnig.

Maandag 5 augustus
Beklimming van de Hoher Riffler (3230m)

Vandaag staat een dagtocht naar de Hoher Riffler op het programma. Ondanks de slechte weersverwachting starten we met een strakblauwe lucht. Het eerste deel gaat over een smal paadje, daarna wordt het een blokkentuin met sneeuwveldjes en binden we de wandelstokken aan de rugzakken. Vooral de laatste 200 hoogtemeters zijn behoorlijk steil. Maar ook Daan gaat vlot omhoog en om 12 uur staan we op de top. We hebben er drie uur over gedaan, dat is ook de tijd ‘volgens het boekje’.

zillertal dag7 landschapzillertal dag7 sneeuwveld

zillertal dag7 rotsenzillertal dag7 daan

zillertal dag7 topzillertal dag7 steenmannen

Steile afdaling
Op de top eten we een broodje en bouwen een steenmannetje. En dan voorzichtig weer naar benden. Het eerste (en steile) deel van de afdaling kost vooral Daan veel moeite, we doen dus rustig aan. Wat een prachtige wandeldag, en wat een heerlijk weer! Bij de hut kunnen we nog een paar uurtjes relaxen en genieten van de Oostenrijkse maaltijden.

zillertal dag7 worstzillertal dag7 spaghettizillertal dag7 knodel

Dinsdag 6 augustus
Van Friesenberghaus (2495m) naar Olpererhütte (2389m)

Na een uitgebreid ontbijt met muesli, cornflakes en roggebrood, gaan we weer op pad. Een korte wandeldag vandaag. Het eerste deel gaat omhoog, tot ruim 2600 meter: lopen en klauteren over rots. We hebben een prachtig uitzicht over het Schlegeis-stuwmeer en -gletsjer en de Hoher Riffler. Daarna gaat het verder over de flanken van de berg. Het is een eenvoudige wandeling, met weinig hoogteverschil. We steken diverse beekjes over. We pauzeren heerlijk in het zonnetje en zien bergmarmotten.

zillertal dag8 meertjezillertal dag8 mannen

zillertal dag8 weids

Lange middag relaxen
Al aan het einde van de ochtend komen we aan bij de Olpererhut. Een grote en moderne hut, met veel dagjesmensen, prachtig gelegen. En een lange middag relaxen. Eigenlijk wat te lang, maar we merken dat Daan die ‘lege tijd’ juist wel prettig vindt. Vanavond maken we kennis met de Oostenrijke leverkaas-met-spiegelei. Hm, morgen toch maar weer spaghetti of een schnitzel.

zillertal dag8 hutzillertal dag8 uitzichthut

Woensdag 7 augustus
Van Olpererhütte naar Pfitcherjochhaus (Italië, 2277m)

We vertrekken vroeg: we hebben een wandeling van bijna 5 uur voor de boeg, en voor vanmiddag wordt regen en onweer voorspeld. Het is een goed begaanbare route vandaag. Een paar keer moeten we wat klauteren en hoogtemeters maken, maar verder blijven we redelijk op dezelfde hoogte. We hebben vandaag een heel ander uitzicht: weids, veel rots, met gras en bloemen er tussen door. Een leuke wandeling, met onderweg een aantal geocaches.

zillertal dag9 wandelen

zillertal dag9 gletscherzillertal dag9 landschap

zillertal dag9 waterzillertal dag9 italie

Weg
De hut, het Pfitscherjoch-Haus, ligt net over de grens in Italië. Oei, er loopt ook gewoon een weg naar toe… er zijn dan ook vel dagjesmensen die met de auto of mountainbike zijn gekomen. Een compleet andere sfeer dan in de verenigingshutten. Maar het eten is er goed, we hebben een kamer met z’n vieren, er zijn warme douches en zelfs een sauna. We nemen het er dus maar van. In de loop van de middag vetrekken de dagjesmensen en wordt het lekker rustig, dat bevalt ons beter!

Donderdag 8 augustus
Van Pfitcherjochhaus (2277m) naar Europahütte (2693m)

Een Italiaanse wandeldag. Het is vandaag een korte etappe, dus we nemen veel tijd om onderweg te fotograferen en te picknicken. We dagen Bas en Daan uit om zo veel mogelijk verschillende bloemen en planten op de foto te zetten, en dat doen ze met verve. Leuk, ze zijn nu veel oplettender.

zillertal dag10 bloem1zillertal dag10 bloem2zillertal dag10 bloem3zillertal dag10 bloem4

zillertal dag10 bloem5zillertal dag10 bloem6zillertal dag10 bloem7zillertal dag10 bloem8

Op de grens
Het eerste deel van de route blijven we redelijk op dezelfde hoogte. Het laatste deel gaat nog even flink omhoog, pal tegen de wind in, het kost moeite om rechtop te blijven staan. De hut, de Europahut, ligt op bijna 2700 meter, precies op de grens tussen Oostenrijk en Italië. Dit is weer een ‘echte’ hut, met een gezellige Gaststubbe en grote borden spaghetti bolognese.

zillertal dag10 europahutte

Vrijdag 9 augustus
Belimming Kraxentrager (2909m) +
van Europahütte (2693m) naar Pfitcherjochhaus (2277m)

Vanochtend gaan we eerst de Kraxentrager op, de ‘huisberg’ van de hut, bijna 3000m. Prachtige luchten, we kijken bovenop de wolken en mistflarden trekken voorbij, bijna spookachtig. Het is een leuke klim, waar we een uur over doen. Daarna dalen we weer af naar de hut om onze rugzakken op te halen.

zillertal dag11 mist2zillertal dag11 rots

Wisselvallig
Vandaag lopen we weer naar het Pfitscherjochhaus. Dezelfde route als gisteren. Niet ideaal, maar het was een heel gepuzzel om hier een tiendaagse tocht te plannen, die ook voor Daan te behappen is. En het is leuk wandelen hier! Wisselvallig weer vandaag: jas aan, jas uit, broekspijpen aanristen, broekspijpen afritsen…

zillertal dag11 mist
Bar en boos
Het laatste half uur hebben we regen met lichte onweer. Stevig doorlopen dus. De rest van de dag blijven we binnen met een boek: het weer is bar en boos slecht.

Zaterdag 10 augustus
Beklimming Rotbachlspitze (2897m)

Als we wakker worden, is het buiten een witte wereld. Er is dichte mist, je ziet echt helemaal niets. Om een uur of tien is het wat opgeklaard en vertrekken we voor onze dagtocht. Tjonge, wat is het koud! Handschoenen aan, muts op, het lijkt wel winter. Maar het is een leuke klim! Twee uur later staan we op de top. We eten snel een mueslireepje en dalen dan weer af. Op naar de warme hut!

zillertal dag12 uitzicht

zillertal dag12 sneeuwzillertal dag12 kou

Zondag 11 augustus
Van Pfitcherjochhaus (2277m) naar Furtschaglhaus (2295m)

Vanaf de hut dalen we in twee uur af naar het Schlegeis stuwmeer, op zo’n 1800 meter. Een mooi paadje, maar we zijn hier zeker niet de enigen.

zillertal dag13 windvaanzillertal dag13 uitzicht

zillertal dag13 gletscher

Gletsjer
Bij het meer zelf wordt het gelukkig weer een stuk rustiger. We volgen de zuidwestoever tot het uiteinde van het meer. Vanaf daar gaan we weer omhoog. Een mooie route, vooral het laatste deel, en het gaat lekker vlot. De hut, het Furtschagelhaus, ligt prachtig bij een gletsjer. Een gezellige hut, met prima eten, en slaapplaatsen in het Lager op zolder. Op tijd naar bed, morgen een lange dag voor de boeg!

zillertal dag13 daanzillertal dag13 hut

Maandag 12 augustus
Van Furtschaglhaus via Schönbichlerhorn (3135m) naar Berlinerhütte (2044m)

Om 7 uur vertrekken we voor de langste en zwaarste etappe van onze tocht: via de Schönbichlerhorn gaan we naar de Berlinehut. Een tocht waar 6,5 uur voor staat, met veel hoogtemeters. Vanaf de hut gaan we direct omhoog: van 2295 naar 3134 meter, afwisselend lopen en klauteren. Het is hier prachtig en we een schitterend uitzicht over de gletsjers.

zillertal dag14 klimzillertal dag14 uitzicht
Op de top
En het klimmen gaat erg goed: na 2,5 uur staan we op de top. We kunnen de Berlinerhut al zien liggen in de verte. Inmiddels hebben we onze jassen, mutsen en handschoenen weer aan; op deze hoogte is het slechts een paar graden boven nul.  We dalen aan de andere kant van de berg af. Het eerste deel is steil, met veel loszittende stenen, oppassen dus.

zillertal dag14 daanzillertal dag14 rotsen

Volgens het boekje
Onderaan deze ‘puist’ gaat het wat geleidelijk naar beneden. We kijken o.a. uit over de Waxxeg gletsjer. Het wordt weer wat groener en we steken zo nu en dan een riviertje over. Het laatste deel gaat weer iets omhoog. En dan zijn we om 13.30 uur al bij de hut. We hebben er 6,5 uur over gedaan, en dat is ‘volgens het boekje’. Onze 11-jarige Daan heeft het knap gedaan! En Bas natuurlijk ook, maar hij heeft de beste conditie van ons allemaal en is zo sterk als een beer. “Eitje”, is dan ook zijn oordeel over vandaag. De rest van de middag genieten we heerlijk van de zon. Het voorspelde onweer blijft gelukkig uit.

zillertal dag14 hutzillertal dag14 berlinerhut

Dinsdag 13 augustus
Van Berlinerhütte (2044m) naar Breitlahner (1251m)