• Header Nederland 2010

Noordzee/Waddenzee 2010 - Reisverslag

Het reisverslag is nog niet helemaal klaar!

Zaterdag 3 juli
Hoogland - Bunnik (34 km)

De afgelopen dagen was het tropisch in Nederland, dat belooft wat de komende vakantieweken. Aan het einde van de ochtend stappen we op de fiets. We fietsen om Amersfoort heen, via de Treek, richting Austerlitz. Ruud en de jongens zijn weer/nog in de ban van het geocachen, dus we rijden 'op de GPS'. Lekker, om weer op fietsvakantie te zijn!

2010dag1 geocache2010dag1 piramide

Napoleon
De Pyramide van Austerlitz ligt op het hoogste punt van de Utrechtse Heuvelrug. De piramide en de obelisk werden in 1804 gebouwd, als eerbetoon aan Napoleon Bonaparte. Natuurlijk gaan we even naar boven, en eten hier onze boterhammetjes. En daarna gaan de jongens de grote speeltuin in. Dat de regen inmiddels met bakken uit de lucht valt, lijken ze alleen maar leuk te vinden.

WK voetbal
Na de regenbui stappen we weer op de fiets. Onze eindbestemming van vandaag is SVR-camping De Boomgaard in Bunnik. Hier waren we vijf jaar geleden ook al eens. In de schuur staat een TV, en de jongens kunnen nog net de tweede helft van de voetbalwedstrijd Engeland - Duitsland kijken. Want ja, het WK voetbal is aan de gang, en dat zullen we weten. Later op de avond volgt Paraguay - Spanje.

2010dag1 breed

Zondag 4 juli
Bunnik - Snelrewaard (52 km)

Met prachtig weer fietsen we door de bossen naar Rhijnauwen. Het is mooi fietsen hier en er zijn veel geocaches te vinden. Bij Fort Rhijnauwen drinken we koffie en eten pannekoeken met aardbeien. We hebben het vakantiegevoel al helemaal te pakken!

2010dag2 pannekoeken2010dag2 water

Boomgaard
In de Utrechtse binnenstad is een triathlon aan de gang, en zijn veel straten afgezet. Dat betekent een flink stuk lopen voor ons. Via De Meern rijden we het Groene Hart in. Leuke weggetjes om te fietsen. Bij een boomgaard kopen we aardbeien en kersen, die we natuurlijk direct opeten. Heerlijk.

2010dag2 kersen2010dag2 fietsen

2010dag2 breed

Ontspannen
Via Haarzuilens, Woerden en Linschoten fietsen we naar Snelrewaard. Hier vinden we aan het einde van de middag een plekje op natuurkampeerterrein De Oude Boomgaard, gelegen aan de Lange Linschoten. Een paar jaar geleden waren we een paar dagen op de buur-camping. Leuke omgeving! Daan heeft direct een vriendje, en we hebben een heerlijk ontspannen avond.

2010dag2 cache2010dag2 camping

Maandag 5 juli
Snelrewaard - Alphen ad Rijn (30 km)

We slapen uit en doen rustig aan. We willen naar Den Haag om vrienden te bezoeken, maar hebben besloten om daar vanaf hier twee dagen de tijd voor te nemen. Dat worden dus twee korte fietsdagen, en lekker veel geocaches. Het is vandaag een stuk frisser dan gisteren en er staat een stevige wind. We fietsen via het mooie stadje Oudewater door de polder naar Waarder, Nieuwerbrug en Fort Wierickerschans.

2010dag3 Bas2010dag3 fort

2010dag3 landschap2010dag3 molen

Het is een ontspannen fietsdagje. Al om 15 uur zijn we op camping Polder Flora bij Alphen aan de Rijn. Een best mooi campinkje, maar wel erg dichtbij de snelweg en onder de aanvliegroute van Schiphol. Een hooischuur biedt plaats aan een TV voor de 'broodnodige' WK-wedstrijden voetbal. Ach ja. We doen boodschappen bij de supermarkt in de buurt, verder doen we niet meer zoveel vandaag.

2010dag3 camping

Dinsdag 6 juli
Alphen ad Rijn - Den Haag (41 km)

Prachtig fietsweer, prachtige omgeving. Ja, wij houden wel van het Groene Hart, het échte Hollandse landschap.

dag4 fietsendag4 landschap

Vandaag veel tuinbouw: kassen, kwekerijen. En ook hier liggen weer de nodige geocaches verstopt. Vooral Ruud en Daan zijn heel gemotiveerd om zo veel mogelijk caches te vinden. Bas en ik wachten meestal even lekker in het zonnetje:-)

dag4 kassendag4 kwekerij

dag4 landschapbreed

Bandenpech
Na de lunchpauze helaas een lekke band. Een 5 minuten later opnieuw. Ai. De hieldraad van de buitenband blijkt stuk te zijn en prikt in de binnenband. Het valt nog niet mee om dat te verhelpen. We hebben niets bij ons waarmee we de hieldraad kunnen afknippen en afplakken met tape werkt niet. Ruud gaat op de fiets bij een aantal boederijen langs en vindt uiteindelijk iemand die ons een bruikbaar tangetje kan lenen. Ook weer opgelost.

dag4 banddag4 cache

Aan het einde van de middag arriveren we in Den Haag bij Dick en Els, waar we vannacht logeren. We eten gezellig samen en natuurlijk moet er voetbal worden gekeken. Het is alweer een tijdje geleden dat we elkaar hadden gezien, dus er is genoeg bij te praten. We hebben een leuke avond!

Woensdag 7 juli
Den Haag - Katwijk (37 km)

Het is al rond het middaguur als we afscheid nemen van Dick en Els en weer op de fiets stappen. We rijden via Wateringen de zuidkant van Den Haag naar Kijkduin. Het is hier nog verbazingwekkend rustig fietsen, dat hadden we niet verwacht. Via de ambassadewijk (die tot de verbeelding spreekt van de jongens) fietsen we naar Schevingen. Tijd voor een lekker visje.

2010dag5 Bas2010dag5 scheveningen

2010dag5 haven2010dag5 vis

Het is weer mooi fietsen vandaag. Prachtig weer, leuke route door de duinen, helemaal goed. We picknicken bij een duinwatertje in de pomgeving van Wassenaar. Vlak voor Katwijk eten we een grote ijscoupe op een gezellig terrasje.

2010dag5 zwanen2010dag5 toren

Groot en druk
Aan het einde van de middag zetten we de tent op bij camping Zuidduinen in Katwijk aan Zee. Een grote en drukke camping, maar we hebben begrepen dat de volgende camping nog 'erger' is, dus we blijven hier. We koken snel een warme maaltijd en daarna gaan we naar het strand, dat ligt direct naast de camping. Hier is het inmiddels heerlijk rustig!

2010dag5 strand

Donderdag 8 juli
Katwijk - Heemskerk (57 km)

Om 8 uur zweten we onze tent al uit, het belooft weer een warme dag te worden! Bas en Daan halen verse broodjes bij de kampwinkel. Ontbijten, inpakken, de routine zit er alweer goed in.

2010dag7 duinen

"Wel 100 km!"
We fietsen vrijwel de hele dag door de duinen. Heuveltje op, heuveltje af. Zwaar voor Daan? "Nee joh, ik kan wel 100 kilometer fietsen!". Dat is de ware spirit! Noordwijk, Noordwijkerhout, richting Zandvoort. Bij Langevelderslag eten we appeltaart en vermaken de jongens zich in de leuke speeltuin. Bloemendaal, Santpoort, Druihuizen. Hier doen we boodschappen en eten een lekker ijsje. Bij Velsen steken we over met het pontje. Ons einddoel voor vandaag is het natuurkampeerterrein bij Heemskerk. Het is een groot terrein, met klimbomen en een flink speelveld; dat bevalt de jongens wel.

2010dag7 bos2010dag7 boot

Over twee dagen willen we op Texel zijn. Van andere fietsers krijgen we het dringende advies om een camping te reserveren, het schijnt er nogal vol te zijn. En dat blijkt inderdaad. We bellen vanavond een aantal campings, en pas de achtste (!) heeft plek voor ons. Dat is nu dus ook geregeld.

Vrijdag 9 juli
Heemskerk - St. Maartenvlotbrug (48 km)

2010dag8 duinen2010dag8 fietsen

2010dag8 zee

Zaterdag 10 juli
St. Maartenvlotbrug - Texel (33 km)

2010dag9 vuurtoren2010dag9 stenen

2010dag9 duinen

2010dag9 Sandra2010dag9 boot

Zondag 11 juli
Dagje Texel (18 km)

2010dag10 strand

2010dag10 camping2010dag10 voetbal

Maandag 12 juli
Dagtocht Cocksdorp (49 km)

2010dag11 strand

2010dag13 meertje2010dag13 meeuwen

2010dag13 koken

Donderdag 15 juli
Vlieland - St. Annaparochie (40 km)

2010dag14 boot2010dag14 fietsen

2010dag14 wind

2010dag14 bord2010dag14 schapen2010dag14 kerk

2010dag14 tractor2010dag14 tent

Vrijdag 16 juli
St. Annaparochie - Groningen (103 km)