• a19e4a38-557c-4444-a33b-eaacc7bd1c1f
  • 6b74ec57-6bce-478f-cd80-be4ec016ea85

Slovenië 2006 - Praktisch

Vervoer naar Slovenië
Wij kozen voor de trein: de Urlaubsexpress vanaf Düsseldorf. Deze stopt in Slovenië ondermeer in Bled, Ljubljana en Postojna en eindigt in Reijka (Kroatië). De trein rijdt slechts één keer per week. Op vrijdagavond gaat hij heen, op zaterdagavond terug. Reserveren is verplicht. Het aantal fietsplaatsen is beperkt, dus zorg dat je er vroeg bij bent. Reserveren deden wij via de Treinreiswinkel in Leiden.
Wij kozen voor een vijfpersoons-couchette. Op de heenweg hadden we (slechts korte tijd) een coupé-genoot, op de terugweg hadden we de coupé voor ons alleen.
De treinreis heeft ons ongeveer 750 euro gekost. Dit was inclusief het ‘aanreisticket’ Amersfoort – Düsseldorf (hebben we op de heenweg uiteindelijk niet gebruikt) en vijf fietsplaatsen (3 fietsen, fietskar, aanhangfiets).
Je kunt ook met de fietsbus van Oad/Cycletours naar Slovenië. Qua prijs zal het niet veel verschil maken. Qua comfort wel. In de trein heb je veel meer bewegingsruimte, privacy en comfort. En natuurlijk een bed.

Oud schuurtjeMooi fietsen

Kamperen
Er zijn niet veel campings in Slovenië. Via via hadden wij een foldertje gekregen waarin 46 campings beschreven staan. Een zoektochtje op internet leverde nog wat adressen op. Vrij kamperen schijnt (buiten de nationaal parken) toegestaan te zijn. Dit hebben we overwogen, maar uiteindelijk niet gedaan. Vooral door de regelmatige regen gaven we de voorkeur aan campings. Eenmaal hebben we gekampeerd bij een ‘tourist farm’, een soort pensionnetje. Van anderen hebben we gehoord dat je ook heel goed bij boeren om een kampeerplek kunt vragen.
Kamers/bed&breakfast/appartementjes/pensionnetjes heb je overigens wel in overvloed.

Taal
Sloveens. Met Engels (en soms met Duits) konden wij ons echter heel goed redden.

Wegen en verkeer
Je mag in Slovenië op alle wegen fietsen, behalve op de snelwegen.
We hebben een paar keer de kleine witte weggetjes op de kaart geprobeerd: deze bleken onverhard en – voor ons – te steil. De doorgaande wegen waren over het algemeen vrij rustig en prima om te fietsen. Vlak zijn de doorgaande wegen niet: stijgingspercentages tot zo’n 10% zijn heel gewoon. De automobilisten gedroegen zich meestal keurig: afstand houden, ruim inhalen etc.

Geld
In 2006 is dat nog de tolar. Dikke stapels vrijwel waardeloos monopolygeld… Alles (ja, echt alles) is echter al dubbel geprijsd. Je kunt dan ook overal al met euro’s betalen (maar die kun je nog niet uit de pin-automaten halen). Vanaf 2007 is de euro het officiële betaalmiddel.

Veel aandacht voor traditionele muziekVeel aandacht voor traditionele muziek

Image

Over onze fietsreis in Slovenië 2006

Reisverslag

Kaart en route

Praktisch

Materiaal

Dutch Afrikaans English French German Russian Swahili
Naar boven