• 155f5eb9-cbbe-476d-9162-504df1809919
  • 1c511062-6eae-42d9-e902-0ed493b5c086

Polen 2003 - Praktisch

Trein
Vanuit Amersfoort namen wij de internationale trein naar Berlijn Ostbahnhof. Deze gaat een aantal keren per dag en doet er vijf en half uur over. Als je fietsen meeneemt, is het verstandig om van te voren te reserveren. In principe krijg je een zitplaats in hetzelfde treinstel als je fiets.
De trein van Berlijn naar Frankfurt ad Oder (Regional Zug) kun je niet reserveren. In Nederland kun je wel je kaartje kopen. In deze trein is een grote ruimte voor fietsen, kinderwagens etc. In ons geval ging het allemaal prima.
In Duitsland kent men ‘superretours’. De tweede persoon betaalt maar de helft van de reissom. Voor de kinderen betaalden wij in 2003 slechts 2 euro per persoon. In totaal waren wij circa 260 euro kwijt voor de treintickets.

Campings
Onze ervaring in dit gebied is dat er weinig campings zijn, die bovendien soms lastig te vinden zijn. Met camping wordt vaak een ‘huisjespark’ of ‘veldje zonder faciliteiten’ bedoeld. Je kunt daar niet altijd kamperen. Hecht je erg veel waarde aan schone WC’s? Wij hebben ze bijna niet gezien, dus denk er nog eens goed over na…

Onze tips:

  • vertrouw niet op blindelings op de campingaanduidingen op de kaarten
  • verzamel van te voren zoveel mogelijk adressen (verkeersbureau, internet, Eceat etc.)
  • begin ’s middags tijdig met vragen

Hotels hebben wij overigens wél in overvloed gezien, dus een overnachtingsplekje zul je altijd wel vinden.

Taal
Ook al behoorde het westelijk deel van Polen begin vorige eeuw nog bij Duitsland, met het Duits (en Engels) kom je niet ver. De oorspronkelijke bewoners van het gebied verhuisden destijds naar Duitsland. Bewoners van Oost-Polen kwamen, niet altijd geheel vrijwillig, naar het westen. Een boekje ‘Wat en hoe in het Pools’ mag dan niet in je bagage ontbreken.

Wegen
De meeste wegen waarop wij hebben gefietst, waren van redelijke tot uitstekende kwaliteit. De rode wegen op de kaart zijn de drukke, doorgaande wegen. Je mag hier op fietsen, maar dat is niet aan te raden. Als er een vluchtstrook is, gaat het op zich wel, maar je wordt er niet vrolijk van! De gele wegen zijn prima om te fietsen. Wij waren het meest gecharmeerd van de witte wegen, de ‘overige verharde wegen’. Meestal asfalt, maar ook keitjes (vooral in de dorpjes, maar ook wel langere afstanden) of andere soorten verharding. Deze wegen waren over het algemeen zéér rustig.
Na een zeer vermoeiende ervaring aan het begin van de tocht, hebben we alleen voor onverharde wegen gekozen als we van andere mensen hadden gehoord dat ze redelijk fietsbaar waren.
De automobilisten rijden behoorlijk hard. Wij vonden dat ze wel goed rekening met ons hielden.

Landschap
Het landschap in West-Polen is (licht) glooiend. Je vindt in dit gebied veel meren, open vlakten en akkers, maar ook veel bos. Afwisselend dus.

Over onze fietsreis in Polen 2003

Reisverslag

Kaart en route

Polen praktisch

Materiaal

Dutch Afrikaans English French German Russian Swahili
Naar boven